De mäktigaste kvinnorna i bilbranschen är utsedda
Maria Olofsson driver familjeföretaget vidare
Redan när Maria Olofsson började ta sina första steg hemma i villan i Västerhaninge fick hon bekanta sig med många nya bilmodeller på parkeringen. Det skulle dock dröja en bra bit upp i vuxen ålder innan hon på riktigt satte sig i förarsätet för familjeföretaget som pappan Ove Olofsson startat 1966, samma år som Maria föddes.
Visst växte hon upp sida vid sida med företaget och arbetade här under skolloven, men efter studier i ekonomi och marknadsföring valde hon att istället satsa på en karriär inom bankväsendet.*
När jag var liten hade jag ett ganska kluvet förhållande till företaget och kanske inte heller en så stor förståelse för vad det innebar att driva det. Olofsson Bil var som en del av vår familj och jag tillbringade mycket tid där. Jag satt på kontoret och ritade, lekte affär och byggde kojor i bilarna.
Utmärkelsen Årets Mäktigaste kvinna i bilbranschen
När bilbranschens mäktigaste kvinna skulle utses lät Wayke och MRF branschen själva nominera kandidater som är aktiva inom bil- och fordonsverksamhet i ett brett perspektiv. Kvinnor som gjort avtryck och kan tjäna som förebilder genom sitt agerande, i smått som stort, för att lyfta branschen att möta omvärldens krav 2020. Det är dags nu att visa att bilbranschen inte bara befolkas av män, säger initiativtagarna som ska samla de mäktigaste kvinnorna från den svenska bilvärlden för att manifestera att mansdominansen är på väg att rämna. Fram till sista januari i år kunde man nominera kvinnor i bilbranschen på MRFs hemsida.
Vi har ägnat mycket tid till företagets värdegrund
Maria ser sin VD-roll som överblickande med siktet framåt. Utmaningen ligger i att även fortsättningsvis utveckla företaget och att i Oves anda skapa långsiktiga relationer som bygger på ett lite personligare bemötande. – Vi har ägnat mycket tid till företagets värdegrund. Vad som är bra och dåligt och hur vi kan gå vidare och bli ännu bättre. Värdegrunden har varit väldigt tydlig för oss, men vi har inte alltid kommunicerat ut den. Den bygger på tre ord – trivsel, kvalitet och lönsamhet.
Att vi har nöjda medarbetare är grunden till allting och vi ser ett tydligt samband mellan trivsel, hälsa, kvalitet och lönsamhet. Sedan länge är vi en hälsodiplomerad arbetsplats, vilket bland annat innebär att våra medarbetare arbetar i en bra miljö med höga krav på ergonomi samt att vi sponsrar många av de idrotter som de anställda utövar på sin fritid.
Kvalitet är en självklarhet och vi måste leverera det bästa för att vara med i konkurrensen. Lönsamhet är också en av grundbultarna i företaget. Tjänar vi inte pengar kan vi aldrig
utvecklas. Allt vi tjänar går tillbaka in i företaget. Maria driver på utvecklingen och arbetar kontinuerligt med att företaget ska växa.*
Att vara kvinna i bilbranschen.
Att vara kvinna i bilbranschen är inte längre någonting Maria ägnar någon större tanke. Numera ser hon mest fördelar med att befinna sig i en mansdominerad värld, trots att det stundtals kan vara ganska ensamt.*
– Det är nästan bara män i alla sammanhang som rör bilar. Som kvinna blir uppmärksamheten större och i början kände jag mig mer granskad. Nu är jag trygg i min roll och blir mest irriterad över den förlegade kvinnosyn som fortfarande lever kvar på vissa håll i branschen.
Nästa generation Olofsson
Om familjeföretaget kommer att gå vidare i ännu en generation Olofsson är ingenting Maria har börjat fundera över. När det gäller hennes döttrar, Elin och Anna Olofsson, har hon varken förväntningar eller krav på att de ska fortsätta i de hjulspår som Ove, hon själv och maken Ulf plöjt upp. – Vad de vill arbeta med i framtiden är någonting som de måste komma fram till på egen hand. Själv har jag aldrig känt något tryck på mig att arbeta i företaget, bara lusten och viljan att det här är det jag vill göra.*
*Delar av texten i detta blogginlägg är tagen ur jubileumsboken En titt i backspegeln – en tidsresa med Olofsson Bil. Skribent: Fredrik Åberg och Katarina Brandt