Tillbaka

Från säljare till VD på 25 år

Patrik Ottosson firar 25 år på Olofsson Bil
Jobba på Olofsson Bil Olofsson Bil

Från säljare till VD på 25 år

Patrik Ottosson firar 25 år på Olofsson Bil
14/10/2024
För 25 år sedan började Patrik Ottosson, då en ung kille att sälja bil hos oss. Idag är han VD på Bilia Olofsson Bil. Vilken resa både Patrik och företaget har gjort tillsammans. Vi vill med detta blogginlägg tacka Patrik för hans driv och engagemang, som i mångt och mycket har format detta framgångsrika företag.
En tillgänglig och jordnära ledare

En tillgänglig och jordnära ledare

Några direktörsfasoner är svårt att skymta hos Patrik, desto mer tid har han för möten med sina team och kollegor. Efter att ha tillträtt som VD i februari 2023 står hans dörr fortsatt oftast på vid gavel.
”Management by being around” är en term som skulle passa bra in på Patrik. Men så trivs han också med de många bollarna, och att få kombinera de kanske lite tråkigare Excel-stunderna med ett samtal i bilhallen. Bland ett myller av kollegor och kunder rör han sig både vant och stolt. Det är ju trots allt i rollen som försäljare han vuxit vidare inom företaget.

Patrik har under sina 25 år hos Olofsson Bil hunnit med att både vara säljchef, märkeschef, platschef och Vice VD. Det är många minnen från en lång resa, som börjar en höstkväll 1999 hemma hos familjen Olofsson på Dalarö.
– Jag var riktigt trött på mitt dåvarande jobb som försäljningsingenjör på ett elbolag – och fick via vänners rekommendation kontakt med Ulf och Maria. Dom bjöd hem mig, vi satt och pratade ett tag – och sedan sträcktes handen fram; ”Välkommen in i gänget – om du vill” Så började Patriks resa i familjeföretaget Olofsson Bil.

Ett lustfyllt förhållningssätt

Patrik har i hela sitt liv varit van att lösa saker och ting i farten. Kanske har hans situationsanpassade förhållningssätt till verkligheten – allt går ju inte att förhandskalkylera – sin grund i drömmarna eller visionerna. Det är lusten, det roliga, som styr honom framåt. Som när han tog sitt första jobb på Dalarö Bageri, för att finansiera sin vattensport.
– Det var ett helt okej jobb som gav mig de pengar jag behövde. Men det blev så lite tid över för vattenskidorna – och jag var tvungen att göra något åt det, berättar Patrik.
Så han sade upp sig på bageriet – och kom istället tillbaka som kund.
– Jag kom på att om jag köpte bageriets frallor för tre kronor och sedan sålde dem för det dubbla nere vid båtarna i hamnen – då skulle jag nog kunna tjäna mer per timme.
Och så blev det. Patriks frallaffär gav honom mycket mer tid över för vattensporten – och snart var han också bageriets storkund.

Säljansvarig på Olofsson Bil

Patrik drev på sig själv och även det som skedde runt omkring honom.
– Jag var kanske inte supermogen förr, vilket lyste igenom i delar av mitt arbete. Allt det här med att komma i tid, och kanske att jag också tog lite för lätt på saker och ting.
Efter två år på företaget fick Patrik möjligheten att växla upp till rollen som säljansvarig. På den tiden huserade alla märken i samma byggnad, tillsammans med verkstad och reservdelslager. Det var många nya frågor att sätta sig in i.
– Att sälja bil handlar ju inte bara om att visa hur växelspaken fungerar och sedan överlämna en nyckel. Jag behövde veta så mycket mer – inte minst i och med mitt nya ansvarsområde. Så här i efterhand kan jag nog konstatera att jag inte riktigt förstod allt vad jag höll på med.

Vägen till platschef

År 2007 blev Patrik erbjuden jobbet som platschef för Bildepån – det dotterbolag till Olofsson Bil som då ansvarade för försäljningen av Skoda. Nu fick Patrik på allvar pröva på att chefa saker och ting rätt – och göra tvärtom mot den gamla chefen i hans ungdomliga yrkesbana.
– Ett nervöst beslut ändå. Jag skulle få ansvar för 22 anställda och leverera alla krav kring Skodas nybilsförsäljning och därtill alla målen för försäljningen av begagnat.
Patrik tog med sig frågan hem till sin fru Lotta, ”som alltid brukar stå som stark pelare när det blåser”.  Hon pushade mig i rätt riktning, jag gick tillbaka till jobbet och antog utmaningen.
Det där med business och karriär – eller entreprenörskap, som nog är ett bättre epitet – är något som ofta flyttar in hemma hos familjen Ottosson. Lotta har entreprenörskapet i blodet, med en familj som sedan länge drivit – och fortfarande driver – olika verksamheter.
– Men vi håller affärerna ifrån själva köksbordet. Varje söndag bastar vi, och talar ut. Om både relation och jobb. Livet är ju en helhet, och bastun är en bra plats för reflektion.

Nya rollen gav mersmak

Den nya rollen på Skoda gav mersmak. Patrik och teamet jobbade på bra. Märket växte snabbt på sitt marknadsområde och 2011 fick man ta emot utmärkelsen ”Årets återförsäljare” på den stora nationella Skoda-Galan.
– Det var en så otroligt skön känsla, att efter allt slit och kämpande tillsammans, kunna ta hem det priset. Världsklass, verkligen!

År 2012 kom Patrik tillbaka till Volkswagenhuset på Kilowattvägen – nu som märkeschef. Tillsammans med sitt nygamla team började han att se över hur företaget jobbade med frågor som kundnöjdhet, service och leveranssäkerhet – och allt annat som hör till arbetet att stärka ett varumärke. Det gick riktigt bra. Säljmål och andra parametrar överträffade förväntningarna. Patrik och teamet fick utmärkelser från centralt håll, ”RSE nykomling” och ”Försäljningschefspokalen”. Och sedan vidare mot det som resulterade i märket på Patriks rockslag – den prestigefyllda Guldnålen från VW.
Men man får aldrig bli mätt och belåten. Fortfarande upplever han jobbet lika spännande, att det varje dag finns något nytt att sätta sig in i.
– Den känslan, att kasta sig ut i det okända, är högaktuell. Vi är i en tid då många utmaningar avlöser varandra.

Vikten av rätt medarbetare

Vikten av rätt medarbetare

Vägen till att hålla sig kvar som en av de ledande aktörerna i distriktet handlar inte bara om frågor som kan hänskjutas till Volkswagenn fabrik i Wolfsburg. Att ligga tekniskt i framkant betyder mycket – men minst lika viktigt är att hålla kvar glöden och passionen för affären och för mötet med kunden.
– Hur medarbetarna mår präglar slutresultatet väldigt mycket. Därför kommer jag att se till att min dörr fortfarande är på vid gavel – eller snarare att jag och ledningsgruppen är runt ännu mer i verksamheten. Att fånga frågorna här och nu, att vara lätt tillgänglig och fortfarande nyfiken – det tror jag är den riktigt sanna nyckeln.

Bilia köper Olofsson Bil

Våren 2024 tillträdde Bilia som ägare till Olofsson Bil och Patrik är numera VD för ett börsnoterat bolag.

Vi är glada över att ha Bilias styrka och erfarenhet i ryggen och förtroendet att fortsätta utvecklas till att vara det självklara valet inom mobilitet.
Patrik Ottosson

Bilia är en av Europas största helhetsleverantörer för allt som rör bilägandet med en ledande position inom service och försäljning av personbilar, transportbilar och lastbilar. Vi erbjuder service och reparationer, drivmedel, biltvätt, hyrbilar, däck och fälg, fälgrenovering, biltillbehör, bilvård, lackering, glasbyten och bildemontering med mera. Bilia har cirka 170 anläggningar i Sverige, Norge, Luxemburg och Belgien samt en auktionssajt i Sverige.

Missa inte en uppdatering

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.