Dra husvagn med elbilen ID.5
Testet- dra husvagn bakom elbil
Vi tog ut en ID.5 som är en av Volkswagens elbilar för ett test. Under en helg åkte Elisabet och Raffe ut på husvagnssemester med elbilen ID.5 och dokumentera hur allt gick. Dom åkte 36 mil totalt och bilen behövdes laddas 2gånger.
Elisabet och Raffes upplevelse
Såhär beskrev dom upplevelsen med att dra husvagn med en elbil.
Dom var mest nervösa över hur det skulle gå med laddningen, hur apparna funkar samt vart det finns laddstationer. Efter att ha synkat appen till bilen var allt busenkelt säger dom. Appen gjorde det lättare för dom att planera rutten och att hitta laddstationer.
Bilen var betydligt tystare i cupen än deras Caddy som dom vanligtvis använder och man kunde knappt känna att man drog ett släp. Dom var super positivt överraskade och säger att dom gärna haft en elbil på deras nästa långresa.
Hur var det att ladda bilen?
Bilen tankade dom två gånger och med släp åkte dom totalt 26 mil och allt som allt 36 mil. Bilen drog ca 3,1kwh/mil på landsväg/motorväg och 3,8kwh/mil på småvägar och 1,5kwh/mil utan husvagn.
AC-laddning kostade 12kr/mil och DC-snabb kostade13,64kr/mil
Vi är supernöjda med elbilen
Att dra en husvagn med en elbil är väldigt enkelt, nästan enklare än vanligt. Det är tystare inne i cupen, lättare att dra husvagnen, billigare och en mer bekväm känsla berättar Elisabet och Raffe.
Vad säger elbilsexperten?
Ett släp påverkar så klart räckvidden avsevärt. Men de flesta elbilar funkar bra för att dra släp, dock får inte alla dra släp – t ex vår lilla elbil VW ID 3. Men de något större bilmodellerna får ha dragkrok. Det man ska tänka på är att elbilar generellt sett har lägre dragvikt än fossila bilar. 1000-1 200 kg är ett vanligt maxintervall för våra elbilar.