Funderingar kring miljöbil
Bäst i Sverige
På Olofsson Bil är målet att bli bäst i Sverige på elbilar och laddhybrider, och därför har hela organisationen gått igenom omfattande utbildningar de senaste åren kring just miljöbilar.
En av de som lärt sig mer om laddningsbara bilar från grunden är säljaren Magnus Lindvall, som varit i bilbranschen i 20 år och hos Olofsson Bil under halva den tiden.
– När jag började jobba fanns det inga laddningsbara bilar, men nu blir utbudet större varje dag. Jag hade inte jättemycket koll på de här modellerna innan jag började jobba med dem, utan har fått lära mig successivt. Det är väldigt mycket runtomkring som man måste lära sig, för att kunna svara på kundernas frågor, säger han.
Och många frågor blir det.
Spekulanter vill veta allt från batterisäkerhet och hur batterierna tillverkas, till laddningscykler och räckvidd, till hur det fungerar om man ska övningsköra med en elbil.
– Elbilarna kommer att komma på bred front nu, och de här frågorna kommer bara bli vanligare och vanligare. Många börjar inse fördelarna med elbilar, både miljömässigt och även ekonomiskt.
Men en viss okunskap finns fortfarande bland allmänheten, kring hur elbilar och laddhybrider egentligen kan passa in i vardagslivet hos dem. Framför allt oroar sig kunderna över laddningen och räckvidden. Här är några vanliga frågor som Magnus kan få:
Finns det pengar att spara genom att ladda min bil jämfört med att tanka den?
Enligt Volkswagen, som just nu håller på att lansera sina nya elbilar ID3 och ID4, ligger milkostnaden för att köra en elbil som du laddat i hemmet runt 2-3 kronor. Det betyder att ju mer du kör din laddningsbara bil, desto mer pengar sparar du jämfört med att köra en fossildriven bil. Men milkostnaden kommer förstås variera beroende på vilket sorts elavtal du har, och huruvida du laddar hemma, på jobbet eller på en laddstation.
Jag har hört att batteriframställningen är miljövidrig, stämmer det?
Att bryta råmaterial till batteritillverkningen är en process som biltillverkare över hela världen just nu ser över. På Volkswagen har man ingått ett avtal med batteritillverkaren Northvolt, som just nu håller på att etablera en gigafactory i Skellefteå. Northvolt garanterar till exempel att inget barnarbete ligger bakom koboltutvinningen, och att tillverkningen görs med hjälp av förnybar el. På så sätt gör man sitt yttersta för att se till så att batterierna har minsta möjliga miljöpåverkan.
– Det är precis rätt läge för elbilar och ladd hybrider att komma på bred front nu. Folk är mer öppna för att köra med eldrift nu, både privat och i tjänsten. I takt med att utbudet blir större kommer också allt fler att hitta en modell de trivs med. Med tanke på både den miljömässiga och ekonomiska aspekten kommer det inte finnas någon anledning att inte köpa en laddningsbar bil i framtiden.
Men kommer inte elbilar att ha ett väldigt lågt andrahandsvärde?
Är du sugen på att skaffa en elbil? Köp en! Oavsett vilken bilmodell du skaffar kommer det att ha kommit en nyare och hetare, med mer modern teknik, om tre år. Elbilarna är inte annorlunda. Men det kommer också finnas människor som vill köpa en elbil för en billigare peng, så därför kommer andrahandsmarknaden för elbilar med all sannolikhet vara stor.
För Magnus och kollegorna är det här frågor som dyker upp dagligen, när nyfikna spekulanter kommer in i bilhallen och upptäcker de nya elbilarna som är uppställda. Men han tror att farhågorna kommer att minska i takt med att allt fler upptäcker fördelarna som elbilarna har.